31 March 2016

Seminární práce - Výživa ve sportu

Na začátku bych chtěla zmínit, že práci jsem psala sama, pokud není uvedeno jinak pomocí citací z jiných zdrojů. Proto prosím, aby v případě jakéhokoliv kopírování textu byl uveden jako zdroj odkaz na můj blog nebo mé jméno. Děkuji a doufám, že tento článek bude inspirací :)
V dalším článku přidám svůj jídelníček s makroživinami vypočítanými podle IIFYM kalkulačky.


Sportovní výživa je specifickou oblastí výživy člověka. Základem je zvýšit kvalitu tréninku a výkon. K problematice sportovní výživy je třeba přistupovat odborněji, než se na první pohled může zdát. Při studiu odborné literatury zjišťuji, že v problematice sportovní výživy se názory jednotlivých odborníků více či méně liší, zvláště v dávkování určité složky potravy. Každý má svů názor a doporučení na základě vlastních zkušeností či dlouhodobých studií.
Už pár let se věnuji běhům na dlouhé tratě a to je důvod, proč se zajímám o zdravou a sportovní výživu. Touto prací bych chtěla poukázat na rozdílné nároky sportovců ohledně výživy. Zaměřím se také na dodržování úrčitých zásad sportovní výživy u vybraných druhů sportů.
Cílem mé práce je komplexní shrnutí všech složek potravy, popis speciálních doplňků stravy a porovnání výživových zvyklostí u odlišných sportů v tréninkové i závodní fázi. Obecně charakterizuji základní složky potravy – sacharidy, bílkoviny, tuky a také uvedu vitaminy a minerální látky, velice důležité pro každého sportovce. Také se zaměřím na otázku ohledně doplňků stravy a jejich skutečných účinků a vlivu na výkon sportovce.
Roli zde hraje mnoho faktorů, bez kterých nelze optimalizovat tréninkový proces ani dietní režim sportovce.
Sportovní výživa se vymezuje od výživy nesportujících jedinců především odlišnými nároky na zastoupení sacharidů a bílkovin. Některé druhy sportů vyžadují určitý vzhled či hmotnost sportovce a jedinci tedy záměrně manipulují s příjmem energie nebo tekutin, aby ho dosáhli. Neznalost fiziologických a biochemických dějů, které jsou podstatou sportovního výkonu mohou být příčinou dietetických chyb. To může mít za následek negativní ovlivnění výsledku i zdraví sportovce. Sportovci a trenéři, kteří ignorují sportovní výživu jako nutnou součást sportovní přípravy, se připravují o možnost využít výživy jako prostředku k dosažení kvalitnějšího výkonu a optimální tréninkové adaptace.
Dodržování jídelníčku sportovce se orientuje především na udržení energetické balance, zajištění potřeb makro a mikronutrientů a adekvátní hydrataci organismu. Racionální výživa sportovcům nezaručuje odpovídající energetický příjem ani optimální zastoupení všech základních nutrientů. V tu chvíli přichází na řadu speciální výživa pro doplnění bílkovin, sacharidů, tuků či vitaminů. 
Sportovní výživa je velmi specifická a individuální podle typu sportovce a cíle. Zatímco například extrémně vytrvalostní sportovci mají vyšší nároky na příjem sacharidů, jedinci věnující se estetickým či silových sportům se budou spíše zaměřovat na dostatečný příjem bílkovin.

1.1 Základy výživy
Hlavními body zdravého jídelníčku, klíčového pro sportovní výkon jsou pestrost, nutriční hodnota a střídmost. Všeobecně je vhodnější konzumovat potraviny v přirozeném stavu – obsahují dostatek živin a málo nezdravých a umělých přísad. Tento typ stravování, kde převážou část jídelníčku tvoří pouze průmyslově nezpracované potraviny neobsahující velké množství soli a pro tělo nevyužitelného tuku, se neodborně nazývá cleaneating. (Takže neodborně - tělo potřebuje například tuky, známé v podobách "špatné tuky" a "dobré tuky". Ať už se jedná o jakákoliv tuk, počet kalorií, které obsahuje je stejný u špatného i u toho dobrého. Rozdíl pouze v tom, že tělo umí přijmout kalorie z obou dvou, ale to co potřebuje, dokáže získat pouze z toho dobého tuku. Proto je důležitý také zdroj...)
Důležitou roli hraje také správné načasování potravy. Ideální načasování každého jídla je stejně jako velikost porce individuální a rozhodně se nemůžeme řídit nepsaným pravidlem jíst každé dvě až tři hodiny.
Příliš dlouhé pauzy mezi jídly nebo nedostatečná výživa po sportovním výkonu mohou vézt ke katabolickému efektu, a tím i snížené regeneraci a rozpadu svalové hmoty.

 2. Základní složky potravy
Jídelníček není jen o energii, ale také o tom, jak je tato energie situována do jednotlivých živin a makroživin, a také, jak s ní dokážeme pracovat ve svém jídelníčku. Potrava obsahuje tři základní složky (makrolátky) – sacharidy, tuky a bílkoviny. Každá složka plní v organismu jiné specifické úlohy.
Další složky výživy (mikrolátky) – vitaminy, minerály a stopové prvky tělu nepřináší žádnou energii, ale podílejí se na řadě důležitých funkcí v organismu.

08 March 2016

Raw chocolate cake


Čokoládové dorty chutnají skoro všem. Hodí se pro každou příležitost a téměř nikdy se jich nepřejíte. Zdravé i méně zdravé varianty, kakao je superpotravina číslo jedna. O víkendu jsem dostala chuť něco upéct (čtěte - najít důvod odtrhnout se od učení). Nenechala jsem se odrsdit ani, když jsem nemohla najít mouku a trouba byla na několik hodin obsazená pečeným králíkem... Troubu vyměníme za lednici, to by se dalo. A mouku? protejnový prášek do všeho cpát nebudu. Naštěstí na mě při prohrabávání se zdravými zásobami vypadlo několik balení oříšků. Bingo! A to byl moment, kdy můj první raw dort spatřil krásy tohoto světa.

05 March 2016

Existence, paintings 2016

Poslední výstava obrazů naší amatérské umělecké skupinky nesla název "Existence". Téma, pod kterým si můžete představit uplně vše - od portrétů, přes depresivní hlubokou abstrakci. Vernisáž, stejně jako každá, co jsme doposud uspořádali, se povedla a zábava (a luxusní rautík) byla hlavní motiv pro účast. Děkujeme všem, kterým se naše obrazy líbily natolik, že si je s nadšením koupili, i těm, kteří nás přišli ten večer podpořit.
Také stále nabízím malby na zakázku na přání. Plátna jakýchkoliv rozměrů s olejomalbou nebo čtvrtky s akvarelem. Výběr jakýchkoliv barev i tématu :) Mé předchozí práce můžete vidět TADY.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...